Az idei 
karácsonyi ünnepek alatt, mint minden évben, a családok ismét  egy 
karácsonyfa alatt gyűlnek össze. És a karácsonyi ünnepkör egész  ideje 
alatt a templomokban is általában egy-egy fenyőfa áll a főoltár  két 
oldalán. Korunkra teljesen feledésbe merült, hogy ez a szokás –  
legalábbis a katolikusoknál – viszonylag új. A katolikus családokban még
  a 19. században a betlehemi jászol dominált; sőt, a templomokban egészen a 20. század közepéig tilos volt a karácsonyfa-állítás.
 A karácsonyfa a katolikusok széles köreiben tipikus protestáns  
szokásnak számított, olyannyira, hogy a 19. században a protestantizmust
  sok helyen csak „karácsony[fenyő]fa-vallásnak” nevezték.
 Gyakran találkozunk azzal a véleménnyel, hogy a karácsonyfa állítása  
Luther Mártonra vezethető vissza. Tény, hogy a protestantizmus, egyéb  
rombolásai közepette, a karácsonyi szokásokat is alaposan deformálta. A 
 reformátorok hevesen támadták az addigi karácsonyesti szokásokat: a  
betlehem-állítást és a pásztorjátékokat. Az ő újításaik eredményeképpen 
 lépett az egyházi liturgia és a liturgikus szokások helyére a 
családi  körben, a karácsonyi történet felolvasásával, karácsonyi dalok 
 eléneklésével és ajándékok kiosztásával megtartott privát ünnep.
 Míg  ez utóbbit addig Szent Miklós hozta december 6-án, illetve a 
katolikus  Spanyolországban – mint még most is – a Háromkirályok január 
6-án, úgy a  protestánsoknál ezt a feladatot a „Jézuska” vette át. 
Szintén a  protestánsok hozták be a 17. században a karácsonyi vásár 
szokását is a  német evangélikus hercegségekben. Ezzel kezdődött az a 
lényeges  változás, ami a karácsonyi ünnep mai kommersszé válásához,  
eltorzulásához vezetett.
 Gyakran találkozunk azzal a véleménnyel, hogy a karácsonyfa állítása  
Luther Mártonra vezethető vissza. Tény, hogy a protestantizmus, egyéb  
rombolásai közepette, a karácsonyi szokásokat is alaposan deformálta. A 
 reformátorok hevesen támadták az addigi karácsonyesti szokásokat: a  
betlehem-állítást és a pásztorjátékokat. Az ő újításaik eredményeképpen 
 lépett az egyházi liturgia és a liturgikus szokások helyére a 
családi  körben, a karácsonyi történet felolvasásával, karácsonyi dalok 
 eléneklésével és ajándékok kiosztásával megtartott privát ünnep.
 Míg  ez utóbbit addig Szent Miklós hozta december 6-án, illetve a 
katolikus  Spanyolországban – mint még most is – a Háromkirályok január 
6-án, úgy a  protestánsoknál ezt a feladatot a „Jézuska” vette át. 
Szintén a  protestánsok hozták be a 17. században a karácsonyi vásár 
szokását is a  német evangélikus hercegségekben. Ezzel kezdődött az a 
lényeges  változás, ami a karácsonyi ünnep mai kommersszé válásához,  
eltorzulásához vezetett.
Ugyanakkor mind Angliában, mind az 
Egyesült Államokban katolikus  körökben egy olyan legenda terjedt el, 
mely a karácsonyfa-állítás  tipikusan német szokását Szent Bonifáccal 
(kb.680-754(5)), a németek  apostolával hozza összefüggésbe. Amikor a 
szent Fritzlar [a magyar  lexikon szerint: Geismer] mellett kivágta a 
Donar germán istennek  szentelt és sérthetetlennek tartott tölgyfát, 
annak helyén egy kis  fenyőfát talált. A legenda szerint ez lett volna 
az első karácsonyfa.  Önmagában ez szép gondolat, főképp, hogy a 
legendában a karácsonyfának  teológiai jelentést adnak: „A fa az 
örökélet szimbóluma, mert ágai  mindig zöldek.”
Csakhogy ez a legenda történetileg 
ugyanannyira nem korrekt, mint az a  vélemény, hogy a karácsonyfát 
Luther találta ki. Dietz-Rüdiger Moser  néprajzkutató „Bräuche und Feste
 im christlichen Jahreslauf” [A  keresztény év szokásai és ünnepei] című
 művéhez megírásához a  karácsonyfa történetének is alaposan utánajárt, 
és kutatásainak  eredményeképpen megállapította, hogy a karácsonyfa 
legrégibb  bizonyítékai a 16. századból származnak. Akkoriban azonban a 
fát még nem  gyertyákkal, hanem süteménnyel és almával díszítették, 
amiket december  25-én leráztak. Az emberek ily módon jelenítették
 meg képileg a  bűnbeesést és a megváltást. December 24-e ugyanis Ádám 
és Éva  emléknapja, akiket a fa gyümölcse ejtett bűnbe, december 25-e 
pedig a  Megváltó megtestesülésének ünnepe. Eszerint a karácsonyfa eredetileg nem karácsonyfa volt, hanem a paradicsomi fát, a bűnbeesés fáját ábrázolta. 
Csak a 18. századtól találhatók bizonyítékok arra, hogy a karácsonyfára gyertyákat akasztottak. Vélhetőleg János evangéliumának prológusából vették ehhez az ötletet: „Az Igazi világosság volt, mely megvilágosít minden e világra jövő embert.” (Jn 1,9)
Csak a 18. századtól találhatók bizonyítékok arra, hogy a karácsonyfára gyertyákat akasztottak. Vélhetőleg János evangéliumának prológusából vették ehhez az ötletet: „Az Igazi világosság volt, mely megvilágosít minden e világra jövő embert.” (Jn 1,9)
Karácsony ünnepének mai elpogányosodása, és a „szeretet” és a család ünnepévé való átértelmezése
 láttán arra szeretném az olvasókat biztatni, hogy a feldíszített  
fenyőfa helyett inkább betlehemi jászolt állítsanak fel az Ige  
megtestesülésének ünnepére.
[Fordító megjegyzése: Csak e cikk 
elolvasása után lettem figyelmes a  Szunyogh-Xavér misszálé „A 
megtestesülés ünnepköre: KARÁCSONY ÜNNEPE”  magyarázatának első 
mondatára, amit évekkel ezelőtt valószínűleg még nem  abszolút 
tudatosan, inkább csak érzésből kihagytam a honlap ünnepeket bemutató oldaláról, és ami így szól: „Talán minden ember legkedvesebb ünnepe a Karácsony, még pedig azért, mert a Karácsony a gyermek és a család ünnepe.”
 Ez az 1930-ban készült mű – ahogy erről már több ízben szó volt a  
honlapon – és benne ez a mondat kiválóan mutatja ama szellemi, lelki  
elfajulásnak a folyamatát, aminek napjainkban éljük eddigi utolsó  
mélypontját.]
(forrás: Kirchliche Umschau – 2017. december)http://www.katolikus-honlap.hu/1701/karacsonyfa.htm
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése