Karácsony 
közeledtével talán érdemes beszélni egy kicsit arról, hogy  mi igaz és 
mi nem az ünnep idején szokás szerint keringő oknyomozó és  leleplező 
írásokból. Biztosan mindenki hallott már arról a manapság  népszerű 
megközelítésről, miszerint a karácsonyt azért tűzték éppen  december 
25-ére, hogy ezzel ellensúlyozzák az ókori Rómában egykor  népszerű 
fesztivált, a Szaturnáliát vagy esetleg a Sol Invictust, a  
legyőzhetetlen nap ünnepét. Az elmélet szerint a keresztények azt  
gondolták, hogy könnyebben megnyerhetik a pogányokat Jézusnak, ha  
átveszik, és keresztény köntösbe öltöztetik ünnepeiket.
Ez elég meggyőzően hangzik és bizonyára 
előfordult ilyen megközelítés  is, de a valóság kicsit eltérő képet 
mutat. Ezek az elméletek akkor  váltak népszerűvé, amikor a XVIII. 
században a vallások összehasonlítása  divatossá vált. Megvizsgálva a 
korai kereszténységről rendelkezésre  álló legrégebbi információkat 
azonban úgy tűnik, hogy a karácsonyt jóval  ezeknek a pogány ünnepeknek 
az ókori Rómában történt elterjedése előtt  is ünnepelték már, mégpedig a
 fentiektől egészen eltérő okból. Sőt, az  is lehetséges, hogy 
Aurelianus éppen azért vezette be a legyőzhetetlen  nap ünnepét és tűzte
 azt december 25-ére, hogy ezzel ellensúlyozza Jézus  születésének 
azidőtájt elfogadott napját.
Egyiptomban, kevesebb, mint háromszáz 
évvel Jézus halála után, egyes  keresztények tavasszal emlékeztek meg 
Jézus születéséről. A karácsony  első említése Kr.u. 200 körülről 
származik, amikor a kereszténységre még  nem volt jellemző, hogy más 
vallások hagyományait átvette volna. Épp  ellenkezőleg. Miközben az 
akkori keresztények minden tőlük telhetőt  megtettek, hogy jó 
honpolgárok legyenek, nagyon figyeltek arra, hogy a  pogány 
fesztiválokban és tevékenységekben ne vegyenek részt. Kr.u. 300  körül 
már nagyon sok keresztény december 25-én ünnepelte Jézus  születését és 
száz éven belül a karácsony számos naptárban szerepelt. A  keresztények 
azért preferálták a decembert, mert Jézus születésénél  sokkal jobban 
érdekelte őket halála és feltámadása, hiszen ez áll az  evangélium, az 
Örömhír középpontjában és születésének napját is ez  alapján próbálták 
kiszámolni.
Andrew McGowen, a Bibliai Régészeti Társaság
 oldalán arról írt, hogy „i.sz. 200 körül Tertullianus leírja, miként  
jutott arra a következtetésre, hogy Jézus Nisan havának 14. napján  
született, ami a római naptárban március 25-nek felel meg.” Számításai  
szerint ez tehát Jézus keresztre feszítésének napja. A számítás innentől
  kezdve igen egyszerű. A dátumhoz kilenc hónapot hozzáadva december  
25-éhez érünk, a korai keresztények pedig úgy gondolták, hogy az egyház 
 prófétái és mártírjai a halálukkal megegyező naptári napon születtek.  
Ebből kiindulva, ha Jézus március 25-én halt meg, akkor ezen a napon  
fogant. (A jelen írás szempontjából másodlagos, hogy ennek mekkora lehet
  az igazság alapja, hiszen azt próbáljuk megvizsgálni, hogy mikor és  
miért kezdték a keresztények Jézus születésének napját december 25-én  
ünnepelni, nem pedig azt, hogy jól következtettek-e.)
Ettől függetlenül, a Bibliához 
szorosabban köthető módon, Lukács  evangéliumának 1. fejezetéből tudjuk,
 hogy Zakariás, Keresztelő János  apja, Abia rendjéből való pap volt. 
Egy bizonyos számítás ennek az  információnak és a jeruzsálemi 
nagytemplom i.sz. 70-ben történt  lerombolásával kapcsolatban 
fennmaradt, a papi rendekre vonatkozó  információk alapján, több korai 
egyháztörténész úgy gondolta, hogy  Zakariás szeptember vége és október 
eleje között tartózkodhatott a  templomban. Későbbi korok történészei 
ezzel szemben úgy számolták, hogy  szolgálatának ideje inkább júniusra 
eshetett. Lukácstól megtudjuk, hogy  miután Zakariás elhagyta a 
templomot, felesége Erzsébet megfogant.
„Így cselekedett velem az Úr a 
napokban, amelyekben rám  tekintett, hogy elvegye az én gyalázatomat az 
emberek között. A hatodik  hónapban pedig elküldetett Gábriel angyal 
Istentől Galileának városába,  amelynek neve Názáret, Egy szűzhöz, aki a
 Dávid házából való József nevű  férfiúnak volt eljegyezve. A szűznek 
neve pedig Mária.” (Lukács  1:25-27)
A korai egyház ez alapján úgy gondolta, 
hogy hat hónappal azután,  hogy Zakariás elhagyta a templomot március 
lehetett és ez volt Jézus  fogantatásának ideje. Kilenc hónapot 
előrehaladva pedig megszületett,  ami eszerint decemberre esett. 
Figyelembe véve a Tertullianust övező  tiszteletet, minden klappolt. A 
fennmaradt írásos bizonyítékok szerint a  fent vázolt számítások és 
korai vélekedések alapján kialakult  hagyományt az egyház jóval azelőtt 
elfogadta, hogy a Szaturnália vagy a  Sol Invictus beolvasztása 
felmerült volna. Itt érdemes megjegyezni, hogy  a legtöbb tudós és 
történész szerint nem célravezető Jézus születését  Zakariás templomi 
szolgálata alapján kiszámolni, mert nem igazán  tudható, hogy ez 
pontosan mikorra esett, az eredmény így elég esetleges.
Végül pedig ne felejtsük el, hogy a 
helyzetet többféleképpen  szemlélhetjük. Összpontosíthatunk arra, hogy a
 korai keresztények  elszámolták magukat, vagy elgondolkozhatunk azon, 
hogy ők maguk meg  voltak győződve arról, hogy igazuk van. Mindemellett 
pedig vegyük  figyelembe, hogy általánosságban a születésnapok akkoriban
 nem voltak  fontos események, és a korai századokban a keresztények nem
 is  ünnepelték őket. Ugyanez volt a helyzet Krisztus születésével is. 
Nem  arra fektették a hangsúlyt, hogy megszületett, hanem arra, hogy él.
Ami pedig a mát illeti, azt gondolom, hogy a lényeg nem változott. Jézus él. Ünnepelni pedig szabad, de nem kötelező.
„Emez az egyik napot különbnek 
tartja a másiknál: amaz pedig  minden napot egyformának tart. Ki-ki a 
maga értelme felől legyen  meggyőződve.” (Róma 14:5)
Erick Erickson cikkének felhasználásávalhttp://idokjelei.hu/2017/12/miert-december-25/
