Karácsony
közeledtével talán érdemes beszélni egy kicsit arról, hogy mi igaz és
mi nem az ünnep idején szokás szerint keringő oknyomozó és leleplező
írásokból. Biztosan mindenki hallott már arról a manapság népszerű
megközelítésről, miszerint a karácsonyt azért tűzték éppen december
25-ére, hogy ezzel ellensúlyozzák az ókori Rómában egykor népszerű
fesztivált, a Szaturnáliát vagy esetleg a Sol Invictust, a
legyőzhetetlen nap ünnepét. Az elmélet szerint a keresztények azt
gondolták, hogy könnyebben megnyerhetik a pogányokat Jézusnak, ha
átveszik, és keresztény köntösbe öltöztetik ünnepeiket.
Ez elég meggyőzően hangzik és bizonyára
előfordult ilyen megközelítés is, de a valóság kicsit eltérő képet
mutat. Ezek az elméletek akkor váltak népszerűvé, amikor a XVIII.
században a vallások összehasonlítása divatossá vált. Megvizsgálva a
korai kereszténységről rendelkezésre álló legrégebbi információkat
azonban úgy tűnik, hogy a karácsonyt jóval ezeknek a pogány ünnepeknek
az ókori Rómában történt elterjedése előtt is ünnepelték már, mégpedig a
fentiektől egészen eltérő okból. Sőt, az is lehetséges, hogy
Aurelianus éppen azért vezette be a legyőzhetetlen nap ünnepét és tűzte
azt december 25-ére, hogy ezzel ellensúlyozza Jézus születésének
azidőtájt elfogadott napját.
Egyiptomban, kevesebb, mint háromszáz
évvel Jézus halála után, egyes keresztények tavasszal emlékeztek meg
Jézus születéséről. A karácsony első említése Kr.u. 200 körülről
származik, amikor a kereszténységre még nem volt jellemző, hogy más
vallások hagyományait átvette volna. Épp ellenkezőleg. Miközben az
akkori keresztények minden tőlük telhetőt megtettek, hogy jó
honpolgárok legyenek, nagyon figyeltek arra, hogy a pogány
fesztiválokban és tevékenységekben ne vegyenek részt. Kr.u. 300 körül
már nagyon sok keresztény december 25-én ünnepelte Jézus születését és
száz éven belül a karácsony számos naptárban szerepelt. A keresztények
azért preferálták a decembert, mert Jézus születésénél sokkal jobban
érdekelte őket halála és feltámadása, hiszen ez áll az evangélium, az
Örömhír középpontjában és születésének napját is ez alapján próbálták
kiszámolni.
Andrew McGowen, a Bibliai Régészeti Társaság
oldalán arról írt, hogy „i.sz. 200 körül Tertullianus leírja, miként
jutott arra a következtetésre, hogy Jézus Nisan havának 14. napján
született, ami a római naptárban március 25-nek felel meg.” Számításai
szerint ez tehát Jézus keresztre feszítésének napja. A számítás innentől
kezdve igen egyszerű. A dátumhoz kilenc hónapot hozzáadva december
25-éhez érünk, a korai keresztények pedig úgy gondolták, hogy az egyház
prófétái és mártírjai a halálukkal megegyező naptári napon születtek.
Ebből kiindulva, ha Jézus március 25-én halt meg, akkor ezen a napon
fogant. (A jelen írás szempontjából másodlagos, hogy ennek mekkora lehet
az igazság alapja, hiszen azt próbáljuk megvizsgálni, hogy mikor és
miért kezdték a keresztények Jézus születésének napját december 25-én
ünnepelni, nem pedig azt, hogy jól következtettek-e.)
Ettől függetlenül, a Bibliához
szorosabban köthető módon, Lukács evangéliumának 1. fejezetéből tudjuk,
hogy Zakariás, Keresztelő János apja, Abia rendjéből való pap volt.
Egy bizonyos számítás ennek az információnak és a jeruzsálemi
nagytemplom i.sz. 70-ben történt lerombolásával kapcsolatban
fennmaradt, a papi rendekre vonatkozó információk alapján, több korai
egyháztörténész úgy gondolta, hogy Zakariás szeptember vége és október
eleje között tartózkodhatott a templomban. Későbbi korok történészei
ezzel szemben úgy számolták, hogy szolgálatának ideje inkább júniusra
eshetett. Lukácstól megtudjuk, hogy miután Zakariás elhagyta a
templomot, felesége Erzsébet megfogant.
„Így cselekedett velem az Úr a
napokban, amelyekben rám tekintett, hogy elvegye az én gyalázatomat az
emberek között. A hatodik hónapban pedig elküldetett Gábriel angyal
Istentől Galileának városába, amelynek neve Názáret, Egy szűzhöz, aki a
Dávid házából való József nevű férfiúnak volt eljegyezve. A szűznek
neve pedig Mária.” (Lukács 1:25-27)
A korai egyház ez alapján úgy gondolta,
hogy hat hónappal azután, hogy Zakariás elhagyta a templomot március
lehetett és ez volt Jézus fogantatásának ideje. Kilenc hónapot
előrehaladva pedig megszületett, ami eszerint decemberre esett.
Figyelembe véve a Tertullianust övező tiszteletet, minden klappolt. A
fennmaradt írásos bizonyítékok szerint a fent vázolt számítások és
korai vélekedések alapján kialakult hagyományt az egyház jóval azelőtt
elfogadta, hogy a Szaturnália vagy a Sol Invictus beolvasztása
felmerült volna. Itt érdemes megjegyezni, hogy a legtöbb tudós és
történész szerint nem célravezető Jézus születését Zakariás templomi
szolgálata alapján kiszámolni, mert nem igazán tudható, hogy ez
pontosan mikorra esett, az eredmény így elég esetleges.
Végül pedig ne felejtsük el, hogy a
helyzetet többféleképpen szemlélhetjük. Összpontosíthatunk arra, hogy a
korai keresztények elszámolták magukat, vagy elgondolkozhatunk azon,
hogy ők maguk meg voltak győződve arról, hogy igazuk van. Mindemellett
pedig vegyük figyelembe, hogy általánosságban a születésnapok akkoriban
nem voltak fontos események, és a korai századokban a keresztények nem
is ünnepelték őket. Ugyanez volt a helyzet Krisztus születésével is.
Nem arra fektették a hangsúlyt, hogy megszületett, hanem arra, hogy él.
Ami pedig a mát illeti, azt gondolom, hogy a lényeg nem változott. Jézus él. Ünnepelni pedig szabad, de nem kötelező.
„Emez az egyik napot különbnek
tartja a másiknál: amaz pedig minden napot egyformának tart. Ki-ki a
maga értelme felől legyen meggyőződve.” (Róma 14:5)
Erick Erickson cikkének felhasználásávalhttp://idokjelei.hu/2017/12/miert-december-25/